Židovská náboženská obec v Nitre
Zvyky a tradície
Téma
židovstva
bola
v
našej
spoločnosti
dlhé
roky
tabuizovaná.
Verejnosť,
starší,
ale
najmä
mladí
ľudia,
sa
však
o
ňu
zaujímajú.
Veď
v
minulosti
bolo
židovské
obyvateľstvo
organickou
súčasťou
krajiny.
Dnes
je
k
dispozícii
množstvo
literatúry
na
túto
tému,
no
veríme, že aj tu nájdete odpovede na niektoré otázky.
Narodenie,
vek
detstva
a
dospelosti,
svadba,
aj
posledná
rozlúčka,
dni
všedné
aj
sviatočné,
ich
každodenné
rituály,
ale
aj
nevšedné
a
nezabudnuteľné
okamihy
–
to
všetko
možno
zahrnúť
do
tejto
kapitolky.
Spolu
tvoria
náš
život…ich
zachovávanie
pre
budúce
generácie je našou povinnosťou…
Vážení priatelia, milí hostia, vitajte v židovskom príbytku!
1.
Nech
sa
páči
ďalej,
dvere
sú
otvorené!
Skôr,
ako
prekročíte
prah,
dotknite
sa,
prosím,
dvoma
prstami
pravej
ruky
malej
schránky
na
verajach
dverí.
Tak,
ako
sa
patrí
pri
vstupe
do
židovského
domova.
Je
to
mezuza,
schránka,
v
ktorej
je
uložený
malý
kúsok
pergamenu
s
úryvkami
z
Tóry.
Pripomína,
že
tu
žije
rodina,
ktorá
si
ctí
zákony
Desatora
a
Piatich
kníh
Mojžišových.
Prežite
s
ňou
jej
každodennosť,
i
dni
sviatočné,
zdanlivo
obyčajné,
aj
nevšedné.
Prostredníctvom
symbolov,
predmetov
a
fantázie
sa
pred
Vami
rozvinie
dávny
svet,
tradícia,
ktorej
niť
pretrhli
tragické
udalosti
holokaustu.
Povinnosťou
súčasníka
je
pokúsiť
sa
zaceliť
ju
a
návštevníkovi
porozprávať
o
tom,
ako
tu
žili,
svojou
prácou,
tvorivosťou,
i
celkom
obyčajným
životom
spestrovali
kolorit
našich
miest
a
dedín
jej židovskí spoluobčania.
2.
Piatok
večer.
Keď
vyjdú
prvé
hviezdy,
židovská
štvrť
stíchne,
ponára
sa
do
sviatočnej
atmosféry.
V
izbe
slávnostne
prestretý
stôl,
na
bielom
obruse
dva
svietniky,
dedičstvo
generácií,
za
vrchstolom
voňavé
barchesy,
pletenky,
prikryté
ozdobnou
prikrývkou.
V
čaši
kvapka
jagavého
kóšerného
vína...to
všetko
súčasti
nadchádzajúceho
dňa
odpočinku,
najsvätejšieho
dňa
Židov,
šabatu.
Slávnostná
atmosféra
preniká
telom
aj
dušou
všetkých
bez
rozdielu,
mladých
aj
starých,
bohatých
aj
chudobných,
domácich
aj
hostí.
Matka
zažíha
sviečky,
prikryje
si
oči
a
myslí
na
najbližších.
Otec
prichádzajúci
zo
synagógy
položí
žehnajúce
ruky
na
hlavy
svojich
detí.
Odrieka
požehnanie
na
chlieb
a
víno
a
dáva
z
nich
prítomným.
Rodina
sa
raduje
zo
vzájomnej
blízkosti
a
darov,
ktoré
jej
Všemohúci
a
celotýždňová
práca
vlastných
rúk
vyčarili.
Nikto
nesmie
ostať
v
takýchto
chvíľach sám...
3.
V
sobotu
ráno
sa
všetci
náhlia
do
Božieho
domu,
do
synagógy.
Deň
stvorený
na
oddych
a
modlitbu.
Rabín
odhŕňa
vyšívaný
záves
a
s
bázňou
otvára
schránku
s
posvätnými
zvitkami
Tóry,
odetými
do
zamatového
rúcha,
ozdobenými
striebornými
štítmi.
Kladie
ich
na
bimu,
vyvýšený
pult
a
členovia
obce
predčitujú
aktuálny
týždenný
odsek,
ukazujúc
si
posvätné
riadky
ukazovadlom
v
tvare
ručičky.
Synagógou
sa
nesú
starodávne
melódie
modlitieb,
odovzdávané
z
generácie
na
generáciu...Tak
je
to
týždeň
čo
týždeň,
rok,
čo
rok,
desaťročia,
stáročia...nemenný
zákon.
Židovské
ženy
sa
celý
týždeň
pripravujú
na
tento
deň.
Rozvoniavajú
koláče,
jedlá
z
rýb,
aj
povestný
šólet.
A
keď
sa
sobotný
deň
skloní
k
večeru,
príde
na
rad
obrad
havdala
s
nádobkou
na
voňavé
korenie, zapletenou sviečkou, ktorý oddelí sviatočný deň od toho všedného.
4.
Pretože
tak
to
už
chodí,
bežné
dni
v
roku
sa
striedajú
so
sviatočnými,
šťastné
s
menej
prajnými,
slnečné
s
daždivými.
Všetky
majú
svoje
symboly,
ktoré
aj
bez
slova
vypovedajú
o
veľkých
i
každodenných
udalostiach
židovského
národa..
V
židovskom
kalendári
sú
pohyblivé,
v
duchu
lunárneho
kalendára.
Baraní
roh,
šofar,
slávnostne
ohlasuje
Nový
rok,
Roš
hašana
a
zaznie
aj
v
svätý
Deň
zmierenia
a
celodenného
pôstu,
Jom
kipur
(
v
mesiaci
tišri
-
september
–
október).
Kruh
roka
sa
uzatvára
a
znova
otvára.
Je
to
čas
obzrieť
sa
späť,
spytovať
si
svedomie,
prosiť
o
odpustenie
a
dobrý,
sladký
rok.
Aj
sviatočné
pokrmy
to
symbolizujú.
Stany
jesenného
sviatku
Sukot
a
palmová
ratolesť
pripomínajú
život
našich
predkov
v
púšti
a
oslavu
zákona,
Desatora,
ktoré
Mojžiš
dostal
na
hore
Sinaj
(tišri
–
september
-
október).
Rozžiarený
osemramenný
svietnik
a
detská
vrtielka,
hračka
dreidel,
rozprávajú
príbeh
o
zázraku
Chanuky,
keď
statoční
Makabejci
zvíťazili
nad
nepriateľskou
presilou
a
zachránili
židovský
národ
pred
gréckou
asimiláciou
(kislev - december).
5.
A
je
tu
aj
Nový
rok
stromov,
Tu
bi
švat
(švat
–
január/február),
pripomínajúci,
že
človek
je
neoddeliteľnou
súčasťou
prírody.
S
radosťou
si
Židia
pripomínajú
aj
hrdinskú
kráľovnú
Ester,
ktorá
zachránila
svoj
národ
pred
vyhubením.
Purim,
to
je
jej
sviatok,
keď
sa
všetci
veselia,
tešia
z
víťazstva
dobra
nad
zlom.
Ku
koloritu
sviatku
patria
veselé
masky,
rapkáče,
ale
aj
darčeky,
ktorými
sa
rodiny
navzájom
obdarúvajú
(adar
–
február/marec).
Jar
prichádza
so
sviatkom
Pesach
(nisan
–marec/apríl).
Atmosféru
tohto
pútnického
sviatku
nekvasených
chlebov,
spomienky
na
oslobodenie
židovského
národa
z
egyptského
otroctva,
navodzuje
kniha
Hagada,
ktorá
tieto
udalosti
opisuje,
séderová
misa
a
plátky
bieleho
bezkvasného
chleba,
macesu.
V
kalendári
nasleduje
sviatok
Šavuot
(sivan
–máj/jún),
sláviaci
úrodu
nového
chleba
a
prijatie
Desatora,
morálneho
kódexu
ľudstva.
A
smútočný
deň
spomienky
na
zbúranie
Chrámu
v
Jeruzaleme,
Tiša
b´av
(av
–
júl/august).
6.
Rok,
to
však
nie
sú
iba
sviatky.
Omnoho
viac
je
dní
všedných,
naplnených
prácou,
učením,
povinnosťami.
A
k
nim
patriacich
vecí
každodennej
potreby.
Aj
duchovných:
požehnania,
každodenné
modlitby.
V
kuchyni
dva
druhy
riadov,
na
mliečne
a
mäsité
jedlá
podľa
predpisov
kóšerného
stravovania.
Zamatové
a
vyšívané
batôžky
ukrývajúce
tefilin,
modlitebné
remienky
našich
otcov
a
dedov,
ktorými
začínal
každý
ich
všedný
deň.
Malé
okrúhle
čiapočky
zvané
kipa,
ktoré
muži
nosia
na
hlave
vo
všedné
dni
i
vo
sviatok,
znamenajúce
úctu
k
Všemohúcemu.
Modlitebné
plášte
z
bielej
vlny
s
čiernym
lemom,
zvané
talit,
do
ktorých
sa
nábožní
muži
zahaľujú
pri
bohoslužbe.
Modlitebné
knihy
na
všedné
dni
aj
sviatky
pripomínajúce
našich
rodičov,
otcov,
mám
a
starých
rodičov,
keď
modlitbou
prosili
o
zdravie,
pokoj
a
obživu
pre
svoje
rodiny.
Knihy,
knihy,
knihy,
pre
dospelých aj pre deti. Niet divu, veď Židia sú národom vzdelanosti, národom knihy!
7.
Za
dlhé
roky,
desaťročia
sa
v
každom
ľudskom
príbytku
nazhromaždia
predmety,
ktoré
sa
stávajú
priam
rodinnými
príslušníkmi.
Hrnček,
starý
obrus,
obnosená
šatka,
obľúbená
kniha,
rodinné
fotografie
zachytávajúce
významné
aj
bežné
okamihy
života.
Prehŕňame
sa
nimi
a
spomíname:
výnimočným
dňom
je
narodenie
dieťaťa,
ale
aj
sviatok
dospievania
–
bar
micva
u
chlapcov
či
bat
micva
u
dievčat.
Jedinečná
svadba
pod
baldachýnom,
chupou,
čriepkami
pre
šťastie,
s
prianím
Mazl
Tov!
Neopakovateľné
stretnutia
s
blízkymi.
Prichádzajú
však
aj
smutné
chvíle
lúčenia
a
smútku.
Kahanček
a
zádušná
modlitba.
To
všetko
je
život.
To
sú
spomienky
na
domov,
ktorý
si
nosíme
v
srdci,
v
duši,
všade,
kam
nás
život
zaveje.
Majú
hlas
našich
blízkych...načúvajme
im,
aby
tu
boli
stále s nami...
Ďakujeme, že ste nás navštívili! Šalom, mier s Vami!