Židovská náboženská obec v Nitre
Pieta
„Prach si a v prach sa obrátiš…“
Úcta k mŕtvym je jedným zo základných prejavov humanity a vzťahu
človeka k človeku. V judaizme je smrť organickou súčasťou života.
Medzníkom pre zosnulého, aj pre pozostalých. Podľa židovskej viery zomiera
iba telo, duša sa vracia k svojmu Stvoriteľovi. Všetky úkony spojené s touto
udalosťou sú do podrobností určené halachou a vykonávajú sa podľa dávnych
tradícií a zvyklostí, ktoré sa prenášajú z pokolenia na pokolenie. Pohreb sa
má uskutočniť čo najskôr, a to do zeme na židovskom cintoríne. Zákon
zakazuje iný spôsob pochovávania, napríklad kremáciu.
Telo zomretého položia na zem, obyčajne na slamu. Nenechávajú ho samého, bdejú
pri ňom členovia pohrebného bratstva. Telo po rituálnej očiste (tahara – očista) v
osobitnej miestnosti domu smútku, po hebrejsky zvanom dom života alebo dom večnosti
(bet ha chajim alebo bet olam) oblečú do bieleho pláteného rubáša (tachrichim), pričom
odriekavajú modlitby a úryvky z Piesne piesní, v ktorých sa ospevuje krása ľudského
tela. Rituálna očista má svoje prísne stanovené pravidlá a používajú sa pri nej strieborné
pomôcky (hrebeň, nástroj na čistenie nechtov, pokladničky na milodary a i.). Pohrebné
rúcho musí byť ušité tak, aby nite neboli zauzlené. Je pre všetkých rovnaké, neexistujú
rozdiely medzi bohatými a nemajetnými. Z tohto zvyku pochádza aj porekadlo, že „na
tachrichime nie sú vrecká“. Mužov zakryjú aj modlitebným šálom, talitom. Potom uložia
mŕtveho do jednoduchej truhly z nehobľovaných dosák, ktorej veko sa nezaklincúva a
zakryjú ju čiernou látkou. Pod hlavu sa obyčajne dáva vrecúško s hlinou zo Svätej zeme,
na oči a ústa drobné čriepky, aby zlý duch nemohol vniknúť do tela. V niektorých
regiónoch sa do ruky mŕtveho dáva halúzka, aby sa podľa povery ňou mohol vykopať v
deň zmŕtvychvstania. Do hrobu sa nekladú žiadne ozdoby, šperky ani iné predmety.
Hlava zomretého má smerovať na východ. Pohrebný obrad sa koná za prítomnosti
desiatich mužov (minjan), aby sa mohla odriekať aramejská modlitba kadiš (svätý).
Pozostalí si na znak zármutku v deň pohrebu roztrhnú odev, ktorí potom nosia
nasledujúci týždeň najhlbšieho smútku (šiva – sedem dní). Pohrebný sprievod sa cestou
k hrobu tri- až sedemkrát zastaví. Keď je rakva spustená do zeme, hádžu muži do hrobu
po tri lopatky hliny, až je telo úplne pokryté. V niektorých ortodoxných obciach
pretrváva zvyk, že rakvu k hrobu odprevádzajú iba muži (Galanta), zatiaľ čo ženy
ostávajú pri dome smútku a zomretého sprevádzajú iba zrakom.
Obdobie smútku
Po návrate z cintorína je zvykom zjesť vajíčko uvarené na tvrdo, posypané popolom.
V tomto období (šiva) sedia smútiaci doma na nízkom stolčeku, prípadne aj na zemi,
bosí, alebo len v papučiach či ponožkách, neveselia sa, nekrášlia, nepracujú, nečítajú z
Tóry, nevedú manželský život a podobne. Všetky zrkadlá a obrazy sú zakryté, v dome sa
zapaľujú kahančeky. O jedlo a iné potreby v domácnosti sa starajú vzdialenejší príbuzní
a priatelia. Po týždni najhlbšieho smútku nasleduje mesačné obdobie šelošim, teda
tridsať dní odo dňa pohrebu, keď sa končí smútočné obdobie, s výnimkou smútku po
rodičoch. Syn alebo najbližší mužský príbuzný zomretého odrieka v synagóge smútočnú
modlitbu kadiš po nasledujúcich jedenásť mesiacov. Je zvykom po roku od pohrebu
postaviť náhrobný kameň.
Návšteva hrobov
K prejavom zbožnosti a úcty k mŕtvym patrí návšteva cintorína (bejt ha olam – dom
života). Založenie cintorína patrilo v minulosti medzi najdôležitejšie povinnosti každej
náboženskej obce, pretože zomretí členovia nesmeli ostať bez miesta posledného
odpočinku.
Na hroby sa nekladú kvety, ale drobné kamienky, v niektorých komunitách aj s trsom
trávy. Je to spomienka na čin praotca Jakuba, ktorý pochoval svoju manželku Ráchel
počas putovania púšťou a jej pozostatky chcel pred divou zverou uchrániť tým, že na rov
nakládol kamene. „Potom trhali trávu a hádzali ju za seba. A vraveli: pominieme sa ako
tráva. A vraveli: pamätajme, že sme prach…,“ píše Lion Feuchtwanger v románe Žid
Süss. Nie je zvykom chodiť na cintorín veľmi často, ale hroby predkov sa navštevujú
najmä pri príležitosti výročia ich úmrtia, alebo pred niektorými významnými sviatkami
židovského kalendára. Vtedy sa odriekava zádušná modlitba kadiš a zapaľuje sa
kahanec.
Pohrebné bratstvo – chevra kadiša
Mimoriadny význam z hľadiska úcty k mŕtvemu mali v židovských obciach od
talmudistických čias pohrebné bratstvá. Ich členovia dobrovoľne vykonávali všetky
povinnosti spojené s pohrebom, aby tak uchránili najbližších príbuzných v dobe
najhlbšieho smútku od povinností, ktoré by ich duševne veľmi vyčerpávali. V tradičnom
prostredí židovských komunít to bola veľká česť, byť členom tohto spoločenstva.
Naopak, chevra kadiša patrila k tým dobrovoľným organizáciám, ktoré sa tešili
najväčšej úcte. Starostlivosť o chorých a posledná pocta mŕtvym sa považovali a
považujú za najvznešenejšiu podobu dobročinnosti, za ktorú sa neočakávajú slová
vďaky. Kladie sa tu dôraz na nezištnosť, ktorá je príznačná pre všetkých členov
spoločenstva. Členovia pohrebného bratstva, ktorých počet býval obmedzený na 18, čo
je v gematrii číselný ekvivalent slova chaj – živý, sa starali aj o chorých a umierajúcich,
o ich rodiny, zariaďovali všetko potrebné pri pohreboch, ale vykonávajú aj sociálne
aktivity charitatívneho charakteru (charita – cedaka). Konkrétne možno spomenúť
napríklad zaopatrenie dojky pre dieťa, ktorému zomrela matka, lekárskej pomoci
chudobným, taktnú podporu chudobných rodín, a podobne.
Židovské cintoríny na Slovensku
Na našom území je zachovaných bezmála sedem stovák židovských cintorínov. Žiaľ,
mnohé z nich sú veľmi zničené, poškodené, znesvätené, zničené vandalmi. Náhrobné
kamene často rozkradli miestni podnikavci a možno sa stretnúť aj s narušením
hrobových jám, ako dôsledkom barbarských činov jednotlivcov, ktorí dodnes veria
naivným príbehom o pokladoch ukrytých v židovských hroboch. Cintoríny sa
nachádzajú vo všetkých regiónoch Slovenska, aj na najodľahlejších miestach, kde slúžia
ako kamenní svedkovia niekdajšieho židovského osídlenia. Každý cintorín je iný: na
niektorých sú výpravné náhrobky prominentných židovských občanov slovenských
miest, kým na iných sú jednoduché náhrobné pomníky (macevot) vidieckych židov.
Dôležité a stále nepreskúmané cintoríny sú roztrúsené na severovýchode Slovenska, v
regióne so silným chasidským osídlením pred druhou svetovou vojnou. Náhrobky s
mnohými zaujímavými folklórnymi dekoratívnymi prvkami s každým novým dažďom
pomaly miznú. Žiaľ, holokaust spôsobil, že v mnohých obciach už nežijú židovskí
občania, ktorí by hroby navštevovali a starali sa o ne.