Židovská náboženská obec v Nitre
Svadobný obrad
Vstup do manželstva je jedným z najdôležitejších a najvzácnejších dní v
živote ľudí, ktorí sa rozhodnú spojiť svoje životy, založiť si rodinu a žiť v láske
a úcte spoločne po celý život. Svadba, tak ako v každej spoločnosti, je aj v
židovskej komunite vzácnou príležitosťou na vzájomné stretnutia rodiny a
priateľov, ktorí prichádzajú mladomanželov vyprevadiť na spoločnú cestu.
Krok za krokom do spoločného života
Židovská
svadba
má
svoj
presný
postup,
naplnený
tradičnými
symbolickými
úkonmi,
ktoré
pripomínajú
rôzne
udalosti
z
minulosti
a
deklarujú
záväzky
do
budúcnosti.
Svadobný
obrad
sa
koná
zväčša
v
synagóge,
resp.
pod
holým
nebom,
za
účasti
dvoch
nábožensky
prijateľných
svedkov.
Ten,
kto
obrad
vykonáva,
musí
byť
skúsený
vo
všetkých
podstatných
židovských
právnych
postupoch,
nemusí
však
byť
rabínom.
V
dávnych
dobách
sa
sobáš
skladal
z
dvoch
oddelených
obradov:
zasnúbenia
a
vlastnej
svadby.
Podľa
židovského
zákona
sa
svadby
nemôžu
konať
počas
šabatu,
sviatkov,
počas
troch
týždňov
smútku
nad
stratou
chrámu
a
podobne.
Najobľúbenejšími
svadobnými
dňami
sú
nedeľa
a
utorok.
Detaily
svadobného
obradu,
ktorému
sa
v
našich
končinách
hovorí
„chasene“,
sa
líšia podľa obyčají zaužívaných v jednotlivých komunitách, ale základ je rovnaký.
Ako Izák a Rebeka
Ženích
a
nevesta
(chatan
a
kala)
sa
v
svadobný
deň
postia.
Pred
samotným
obradom,
nazývaným
aj
chupa,
sú
jeden
od
druhého
oddelení.
V
synagóge
alebo
na
mieste
konania
obradu
si
ženích
na
oblek
dáva
modlitebný
plášť
talit
a
nevesta
čaká v bielych šatách a závoji vo vyzdobenej miestnosti, ktorá je pre ňu určená.
Svedkovia
a
následne
ženích
podpíšu
svadobnú
zmluvu
(ketubu).
Tento
zvyk
už
prežil
tisícročia.
Svadobná
zmluva
je
dôležitým
dokladom
židovského
manželstva.
Má
význam
nielen
spoločenský,
ale
predovšetkým
právny.
Spočiatku
slúžila
ako
zákonná
ochrana
pre
ženu
v
prípade,
že
by
ju
muž
zapudil,
rozviedol
sa
s
ňou,
alebo
by
ovdovela.
Je
to
dokument,
právne
ochraňujúci
ženu,
ktorá
si
ho
ponecháva po celú dobu manželstva.
Následne
sa
ženích
v
sprievode
mužov
odoberie
do
miestnosti,
kde
v
kresle
čaká
nevesta,
obklopená
ženami
a
dievčencami.
Sníme
jej
závoj
a
potom
ho
vráti
späť.
Tento
zvyk
je
známy
ako
„bedeken
di
kale“,
teda
zahalenie
nevesty
a
pripomína starodávne deje, keď praotca Izáka priviedli k zahalenej Rebeke.
Ženích a nevesta z predvojnovej Nitry
V symbolickom novom domove
Ženícha potom muži odvedú pod baldachýn, zvaný chupa, umiestnený na štyroch
tyčiach. Držia ich mladí muži. Chupa symbolizuje budúci spoločný domov nového
páru. Obrad pokračuje príchodom nevesty. Podľa stredoeurópskych tradícií ju
privádza matka a matka snúbenca, ale nie je to podmienka. Trikrát, resp. sedemkrát
obíde ženícha stojaceho pod chupou. Následne rabín, alebo osoba, ktorá vedie
svadobný akt, prednáša modlitby a požehnania. Ženích navlečie neveste na ukazovák
pravej ruky jednoduchý svadobný prsteň slovami: „Buď mi požehnaná týmto
prsteňom v súlade so zákonom Mojžíša a Izraela“. Potom sa číta svadobná zmluva.
Predmodliaci,
hostia
a
budúci
mladomanželia
vyslovujú
požehnania
a
následne
si
pár
odpije
zo
spoločného
kalicha
vína.
Neodmysliteľnou
súčasťou
obradu
je
odriekanie
siedmich
požehnaní,
ktorými
sú
poctení
vážení
členovia
či
priatelia
rodiny.
Ženích
na
záver
pravou
nohou
rozbije
pohár,
aby
si
všetci
prítomní
aj
v
tejto
slávnostnej
a
radostnej
chvíli
pripomenuli
zničenie
chrámu
v
Jeruzaleme,
a
tým
symbolicky
aj
to,
že
život
sa
skladá
z
dní
slnečných
aj
zamračených.
Hostia
v
tej
chvíli
s
hlasným
„Mazl
tov“
(veľa
šťastia!),
páru
blahoželajú.
Mladomanželia
potom
nakrátko
opustia
spoločnosť
a
odídu
do
samostatnej
miestnosti,
ako
keby
ženích
symbolicky odvádzal nevestu domov. Svadba pokračuje tradičným pohostením.