Židovská náboženská obec v Nitre
Židovský kalendár je lunárny, riadi sa fázami mesiaca, a preto jednotlivé sviatky
pripadajú každý rok na iný dátum bežného civilného roka.Večer 28. septembra 2011
sa začína nový židovský rok 5772, ktorý trvá dva dni, teda 29. a 30. septembra.
Sviatok, ktorý sa v bežnom živote spája s veselosťou, dobrou náladou, čašou
šampanského a prianím všetkého najlepšieho v novom roku sa v židovskej tradícii
poníma inak.
Nový rok - Roš Hašana
Nový rok a následný Deň zmierenia sú sviatkami pokánia. Začína nimi nové obdobie
v živote človeka. Podľa tradície B. na nový rok rozhoduje o osude každého človeka v
nadchádzajúcom roku a na Deň zmierenia svoje rozhodnutie spečatí. V Talmude sa Nový
rok spomína ako výročný deň stvorenia sveta. V tento deň urobil prvý človek Adam svoje
prvé kroky a my všetci robíme prvé kroky svojho budúceho života. Je to spomienka na
začiatok, ale viaže sa naň aj budúcnosť. Pre každého človeka židovskej viery sú tieto
sviatky obdobím vnútornej meditácie a ich mystike sa vo svojom vnútri podriaďujú aj tí,
ktorí majú počas roka k viere iba „vlažný“ vzťah.
Nový rok – Roš Hašana, čiže hlava roka, pripadá podľa židovského kalendára na 1. a
2. deň siedmeho mesiaca Tišri. Sláviť sa začína ako všetky židovské sviatky už v
predvečer po západe slnka. Vtedy sa konajú aj bohoslužby v synagógach. Židovský Nový
rok je podľa tradície dňom účtovania za skutky predchádzajúceho roka. Židia sa naň
pripravujú už počas posledného mesiaca starého roka, mesiaca Elul. Táto príprava má
ľudí vytrhnúť z náboženskej ľahostajnosti a obrátiť ich myslenie k B.-hu.
Nový rok – Roš Hašana – stojí na začiatku obdobia sviatočných dní nazývaných
vysoké sviatky. Je spojený s najvýznamnejším sviatkom židovského kalendára – Dńom
zmierenia – Jom Kipur, ktorý sa slávi 10 dní po začiatku nového roka. Obdobie medzi
týmito sviatkami je obdobím vnútornej meditácie. Roš Hašana a Jom Kipur sa spoločne
nazývajú sviatkami pokánia a sú to čisto religiózne sviatky. Ostatné sviatky židovského
kalendára majú väzbu na historické alebo prírodno-poľnohospodárske udalosti. Význam
sviatku je podčiarknutý osobitým zvukom šófaru, rohu, na ktorý sa trúbi v synagógach.
Pripomína hrmenie na hore Sinaj. Na druhý deň sviatku sa pri rieke, potoku, alebo pri
studni pri modlitbe symbolicky odplavujú ľudské hriechy.
Novoročné zvyky v rodinách sú rozdielne podľa jednotlivých regiónov a krajín.
Jedávajú sa ryby, ale aj mäso a mäsová polievka, rôzne sladké koláče, chaly (barches),
pletené chleby okrúhleho tvaru s hrozienkami, no a nikde by na sviatočnom stole nemali
chýbať jablká s medom, aby rok bol „sladký“. Nevarievajú sa kyslé pokrmy, ani chala sa
neposýpa makom.
Priatelia a známi si navzájom prajú šťastný nový rok slovami L
´Šana Tova!