Židovská náboženská obec v Nitre
Kuchyňa
Na úvod o chlebe
Čo je chlieb, tento rozvoniavajúci, do hneda vypečený pokrm, ktorý sa človeku
nikdy nepreje? Každodenne je na našom stole, naša základná potravina. Spomedzi
toľkých iných, rôznorodých, chutných, lákavých, prečo práve chlieb? Nerozmýšľame
nad tým tak, ako nerozmýšľame nad vecami, ktoré berieme ako samozrejmosť. Do
chvíle, kým nám nechýbajú. Štatistiky svetových organizácií nás neustále
presviedčajú, že na svete je veľa miest, kde základná výživa, každodenný chlieb
samozrejmosťou, žiaľ, nie je.
Obilniny tvoria jeho základ. Zo zrna sa melie múka. Vodou sa zamiesi, v horúcej
peci upečie. V chlebe sa spája základná ľudská potreba, zákon prírody a práca
človeka. Je to tak odpradávna. Dejiny chleba, to sú dejiny ľudstva. Každá civilizácia
mala svoju obilninu, svoju charakteristickú potravinu, ktorá podmieňovala život
celého etnika. Indiáni uctievali boha kukurice, severoeurópske národy ovos,
východné dodnes ryžu. Afrika cirok a pohánku a im podobné obilniny. V oblasti
Stredomoria, v prednej Ázii a v strednej Európe sa odpradávna pestuje a využíva
pšenica, raž, jačmeň. Primitívny človek sa živil čerstvo nazbieraným zrnom, oheň ho
naučil upražiť ho. Neskôr ženy rozomieľali suché zrno medzi kameňmi na múku.
Pripravovali z nej varené či surové kaše. Niekedy ich na ohni či horúcich kameňoch
upiekli. Takouto plackou je v zdokonalenej forme aj talianska pizza či náš
podplamenník, ľudove nazývaný lángoš. Egyptská kultúra priniesla svetu kysnutý
chlieb. Ľudstvo si do dnešných čias zachovalo všetky predchádzajúce formy chleba.
Lúskame semienka, pečieme placky, jeme knäckebrot či maces, pizzu a často si v
pekárni nevieme vybrať zo širokého sortimentu chleba a pečiva od výmyslu sveta. K
našim tradičným druhom čierneho a bieleho pečiva pribudol chlieb s
najrozmanitejšími prísadami, ktoré ho schutňujú alebo zvyšujú jeho výživovú
hodnotu. Vďaka otvoreným trhom si môžeme pochutnať na bagetách a croissantoch,
ktorých domovom je Francúzsko, na ľahučkých suchároch z Holandska, na
knäckebrote zo Švédska…
Chlieb nás sprevádza oddávna, a to nielen pri stole. Celý život je popretkávaný
chlebom. Možno si to ani neuvedomujeme, koľko synoným, prirovnaní evokoval v
ľudskej mysli. Človek ho spomína vo svojej modlitbe, pred požitím ho požehná, ak
mu kúsok padne na zem, zdvihne ho k ústam a pobozká. Prejavuje mu úctu. O
dobrom človeku povieme, že ho možno na chlieb natrieť. Ak prídeme o prácu, stratili
sme chlieb. Ak získame dobré remeslo, máme chlieb v rukách, ak nie, nevieme si ani
chleba ukrojiť. Ak si založíme vlastný domov, sme na svojom chlebe, ak sme
odkázaní na iných, jeme cudzí chlieb, ktorý býva horký. Niekedy sme nútení žiť o
chlebe a vode, inokedy zas povieme, že nielen chlebom je človek živý. Nezriedkavo
platí, čí chlieb ješ, toho pieseň spievaj! Bez patetickosti a sentimentu môžeme
konštatovať aj to, že chlieb je pre mnohých symbolom domova. V pravom i
prenesenom zmysle slova, ako tomu nasvedčuje ďalšie príslovie: „Lepší doma krajec
chleba jak v cudzine krava celá.“
Hudobný skladateľ B. Bartók si takto ťažkal v ďalekej Amerike: „…takže vy tu
takto pečiete chlieb. V chladnej porcelánovej mise, pomocou kovovej lyžice,
popoludní! Nečudo, že tie vaše výtvory sa ničomu nepodobajú a nezaslúžia si
pomenovanie chlieb. Tak, po prvé, piecť treba za svitania, keď sa nočná tma miesi so
svitom vychádzajúceho slnka a v takej kuchyni, ktorá nie je studená od porcelánu a
smaltovaného riadu ako nemocnica. V hlbokom, podlhovastom drevenom koryte, nie
v porceláne, ale v dreve, ktoré je človeku blízke. Koryto musí byť hlboké a
dostatočne dlhé, aby sa na jednom konci zmestila múka, na druhom kvasiaci,
kysnúci, pohybujúci sa živý kvások, do ktorého sa vždy vkladá odrobinka z cesta
predchádzajúceho chleba, aby sa stáročná reťaz pečenia chleba nepretrhla…Potom sa
miesi, kým nevznikne kysnúca mäkká hora cesta, ale nie kovovou lyžicou, lež
ženskou rukou, ktorej životodarné teplo prúdi do nášho každodenného chleba.“