Židovská náboženská obec v Nitre
Rekonštrukcia nitrianskeho cintorína
Hodnoty židovských cintorínov a projekt ich obnovy na príklade
Nitry
Na našom území je zachovaných bezmála sedem stovák židovských cintorínov. Žiaľ,
mnohé z nich sú veľmi zničené, poškodené, znesvätené, zničené vandalmi. Náhrobné
kamene často rozkradli miestni podnikavci a možno sa stretnúť aj s narušením
hrobových jám, ako dôsledkom barbarských činov jednotlivcov, ktorí dodnes veria
naivným príbehom o pokladoch ukrytých v židovských hroboch. Cintoríny sa nachádzajú
vo všetkých regiónoch Slovenska, aj na najodľahlejších miestach, kde slúžia ako
kamenní svedkovia niekdajšieho židovského osídlenia. Každý cintorín je iný: na
niektorých sú výpravné náhrobky prominentných židovských občanov slovenských
miest, kým na iných sú jednoduché náhrobné pomníky (macevot) vidieckych židov.
Dôležité a stále nepreskúmané cintoríny sú roztrúsené na severovýchode Slovenska, v
regióne so silným chasidským osídlením pred druhou svetovou vojnou. Náhrobky s
mnohými zaujímavými folklórnymi dekoratívnymi prvkami s každým novým dažďom
pomaly miznú. Žiaľ, holokaust spôsobil, že v mnohých obciach už nežijú židovskí
občania, ktorí by hroby navštevovali a starali sa o ne.
Historické dedičstvo Nitry
Jeden z najrozsiahlejších židovských cintorínov na Slovensku leží na začiatku
sídliska Klokočina. Je to významná kultúrno – historická pamiatka. Dôstojné, k nebu sa
týčiace, ale i vekom naklonené, aj vandalmi zničené kamenné dosky strážia pokoj
zosnulých už vyše dvestopäťdesiat rokov. Je v nich skamenená história židovskej
komunity, ktorá tu oddávna žila a aktívne sa zapájala do spoločenského a hospodárskeho
života mesta. Niť jej pôsobenia bola násilne pretrhnutá v tragických rokoch 2. svetovej
vojny. V rokoch 1942 až 1945 bolo z Nitry a okolia odvlečených a v koncentračných
táboroch umučených okolo šesťtisíc obyvateľov. Ich pamiatku pripomína pamätník,
postavený v roku 1951, pri ktorom sa každoročne koná smútočná tryzna.
Podľa literárnych údajov je na židovskom cintoríne v Nitre vyše päťtisíc náhrobných
kameňov. Mnohé z nich sú dokladom dobového kamenárskeho umenia. Ich tradičné
tvary nesú na sebe znaky barokového a klasicistického umenia. Sú na nich vytesané
životné osudy mnohých významných občanov, ale i jednoduchých pracovitých ľudí,
ktorí dotvárali kolorit bývalej Nitry. Okrem hebrejských nápisov a znakov,
pripomínajúcich dvanásť izraelských kmeňov, sa na nich zachovali slovenské, maďarské
aj nemecké texty, ktoré rozprávajú o životnej púti, spoločenskom postavení, zamestnaní
osôb, ktoré sú tu pochované. Návštevník sa s úctou pristavuje pri jedinečnej pamiatke,
tumbe učeného „zázračného“ rabína Ezechiela Banetha (1773 -1854), ktorý zomrel v
povesti svätca. Je to pútnické miesto zbožných Židov z celého sveta. Zastaví sa pri
honosnom náhrobku z čierneho mramoru v hornej, ortodoxnej časti cintorína, ktorý
uctieva pamiatku nitrianskeho filantropa Jozefa Engela (1836 – 1905) a jeho manželky,
ktorí svoj majetok odporučili mestu a jeho obyvateľom. Zastane pri hroboch potomkov
slávnych rabínskych rodín, napríklad dynastie Katzovcov, ktorí dali svetu múdrych
učencov, položí kamienok na miesta posledného odpočinku významných právnikov,
podnikateľov, lekárov, ktorí sa zaslúžili o hospodársky rozmach mesta. Pokloní sa pri
hrobe Eugena Dukesza, zakladateľa Sociálnodemokratickej strany v Nitre, či advokáta
Dr. Szilágyiho, starostu Nitry v roku 1931. Ale aj pri hroboch viacerých generácií
nemenovaných obyvateľov mesta a jeho okolia, ktoré dnes už nikto nenavštevuje. Na
mnohé z nich po vojne pribudli smútok vyvolávajúce nápisy: mená rodinných
príslušníkov, ktorí prešli peklom holokaustu a neodpočívajú v rodnej zemi.
Rekonštrukcia cintorína
Cintoríny sú ako knihy, ak v nich človek vie čítať. Toľko citát. Ani židovský cintorín
nie je výnimkou. Má čo povedať aj dnešnému obyvateľovi a návštevníkovi Nitry,
regiónu aj Slovenska. Kus histórie, nenahraditeľné dedičstvo, ktoré je povinnosťou
súčasníka zachovať pre budúcnosť. Pretože postupne ho nahlodáva zub času, a tak sú
mimoriadne aktuálne kroky smerujúce k jeho obnove. Židovská náboženská obec v Nitre
sa v spolupráci s mestom rozhodla o obnovu cintorína, najmä vstupných priestorov,
drobnej architektúry, mobiliáru, chodníkov, zelene.
Architektonické návrhy riešenia cintorína vytvorili študenti 4. ročníka Katedry
záhradnej a krajinnej architektúry Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva
Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Počas letného semestra 2008
vypracovali osem návrhov riešených v dvoch variantoch, s tým, že do rozpracovania sa
vždy vybral jeden z nich, druhý je k dispozícii vo forme hmotovej štúdie.
Tvorivý proces…
Skôr, ako študenti pristúpili k samotnej tvorbe návrhov obnovy cintorína, oboznámili
sa s riešenou lokalitou v spolupráci so židovskou obcou v Nitre, ako aj s históriou a
stručne i s pohrebnými a pietnymi zvykmi. Následne zástupcovia židovskej obce v Nitre
na besede so študentmi sformulovali svoje požiadavky na prevádzku a funkčnosť
cintorína a taktiež i okruhy problémov, ktoré by mala spracovaná projektová
dokumentácia riešiť.
Študenti rozdelení do dvojíc sa úlohy zhostili zodpovedne, sčasti s ohľadom na
vážnosť témy a sčasti i zo záujmu, nakoľko podobná práca nie je ani zďaleka
každodenná, a ako taká bola obrovskou výzvou pre všetkých zúčastnených…
V priebehu semestra sa tvorivý potenciál študentov záhradnej a krajinne architektúry
naplno prejavil nielen pri spracovávaní predprojektovej prípravy územia (inventarizácia
rastlín a návrhy drevín na asanáciu s vyčíslením ich spoločenskej hodnoty v zmysle
vyhlášky MŽP SR č. 24/2003 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon NR SR č. 543/2002 Z.z. o
ochrane prírody a krajiny), v tvorbe výkresov širších vzťahov, analýz územia, výkresov
súčasného stavu, ale hlavne v príprave návrhov riešení, ktoré boli koncipované tak, že v
jednom návrhu bolo potrebné rešpektovať zadanie a požiadavky investora a druhý slúžil
ako voľný návrh, kde mohli študenti uplatniť svoju imagináciu a cit pre priestor a jeho
tvorbu. V každom prípade bolo nutné vyriešiť komunikačné vzťahy, priestorové členenie
cintorína a prepojenie neologickej a ortodoxnej časti, ktoré sú situovane v dvoch
výškových úrovniach. Hlavný komunikačný ťah bolo treba doplniť o vedľajšie,
prepájajúce významné hroby na cintoríne a zvážiť materiálové riešenie povrchov
komunikácii v intenciách spevnenej dlažby/ kameňa a infiltračných povrchov –
mlat/trávnik. Výber mobiliáru (lavičky, drobné odpadové nádoby, nádoby na kameň a
umytie rúk, informačný systém…), jeho tvaroslovie, použitý materiál a osadenie v
priestore významnou mierou ovplyvnili celkový zámer autorov návrhov.
Po schválení návrhov stáli študenti pred ďalšou neľahkou úlohou, výberom vhodného
sortimentu rastlín – drevín a krov, tak, aby boli ekologicky vhodné do riešenej lokality,
spĺňali priestorové požiadavky (veľkosť, habitus) a zároveň esteticky, farebne, svojou
textúrou a štruktúrou židovský cintorín citlivo dopĺňali a nesnažili sa mu dominovať,
nakoľko sila a genius loci (duch miesta) cintorína sa skrýva v kameni…Druhové
zloženie napriek uvedenému bolo v rámci predložených návrhov naozaj rôznorodé, vo
výbere môžeme nájsť napr. jarabiny (Sorbus aria, Sorbus aucuparia), lipy (Tilia x
euchlora, Tilia tomentosa BRABANT), javory (Acer platanoides, Acer campestre
ELSRIJK), hlošinu (Eleagnus angustifolia), kalinu (Viburnum x burkwoodii), tavoľník
(Spiraea x vanhouttei) a z popínavých drevín napríklad brečtan (Hedera helix) a zemolez
(Lonicera henryi).
Spracovanie vytyčovacích výkresov pre rastliny a spevnené plochy, výkresy detailov
a tzv. dizajnkarty vybraných prvkov mobiliáru je medzi študentmi nie veľmi populárne,
avšak povinné.
Výsledky
Výsledné návrhy obnovy židovského cintorína v Nitre sa posudzovali na viacerých
úrovniach. Po ich ohodnotení vedúcim ateliéru na konci semestra boli návrhy
predstavené zástupcom Židovskej náboženskej obce v Nitre, ktorí ich po prezentovaní
študentmi – autormi návrhov, mohli priamo na mieste vyhodnotiť, zvážiť, či a ako
spĺňajú požiadavky sformulované na začiatku semestra, a zároveň pripomienkovať.
Študenti si mali možnosť naostro z prvej ruky vyskúšať, čo to znamená, musieť si
obhájiť svoju prácu a odborný názor, ako i pružne reagovať na pripomienky. Bola to pre
nich cenná skúsenosť.
Možno konštatovať, že výsledky spolupráce medzi židovskou obcou v Nitre,
Katedrou záhradnej a krajinnej architektúry FZKI SPU v Nitre a Mestom Nitra (návrhy
riešenia, tak ako boli spracované študentmi 4. ročníka) a prípadná ďalšia syntéza
nápadov spolu s citlivým prístupom k riešenej ploche ako jednej z významných
kultúrnych pamiatok Nitry, vytvorili solídny predpoklad pre dôstojnú obnovu židovského
cintorína v Nitre.
Resumé
The article refers to the burial habits of the Jewish culture and value of the Jewish
cemeteries from the point of view of cultural monuments. It offers an example of the
functional and architectural renewal of the approximately 250 years old Jewish cemetery
in Nitra. The projects in total number of 8 have been created by students of the 8th
Semester of Landscape architecture of Slovak Agriculture University in Nitra in
cooperation with Jewish community in Nitra and City of Nitra.
Použitá literatúra:
1. DOLEŽELOVÁ, Jana 1991. Úcta k živým i mrtvým (židovské zvyky a instituce
při pohřbívání. In: Židovská ročenka 5751 (1990 – 1991). Praha : Rada ŽNO v ČR,
1991, s. 64-72.
2. SCHEIBER, Sándor – FÉNER, Tamás 1984. És beszéld el fiadnak. Zsidó
hagyományok Magyarországon. Budapest : Corvina Kiadó, 1984. 153 s. ISBN 963 13
1834 6.
3. Kolektív autorov 1990. Na křižovatce kultur. Historie československých Židu.
Praha : Mladá fronta, 1990. ISBN 80 204 0305 1.
4. GERGELYI, Otmar 1969. Nitra. Bratislava : Vydavateľstvo Šport, 1969.
5. Internetová stránka: www.slovak-jewish-heritage.org